Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Téma Šípkové Růženky zpracované dětmi základní školy
NESIBOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou, přičemž praktická část práce, koncipovaná coby případová studie, si klade za cíl získat vhled to toho, jak děti různých věkových kategorií zobrazují příběh O Šípkové Růžence, zjistit, jaké charakteristiky má jejich tvorba a postihnout interpretační potenciál tohoto tématu v projektivně-intervenční arteterapii s dětmi. Ve své stěžejní části se tedy práce zabývá dětskými ztvárněními pohádky O Šípkové Růžence, které vytvořily děti z menší základní školy v hodině výtvarné výchovy. Obrázky jsou zkoumány z hlediska vybraných formálních aspektů, zejména je kladen důraz na vyobrazené fáze příběhu a s nimi související postavy. S některými autory obrázků také proběhly krátké rozhovory, které jsou využity coby doplňková metoda sběru dat. Výzkumné části předchází část teoretická, ve které je jedna celá kapitola věnována právě pohádce O Šípkové Růžence - představen je děj nejrozšířenějších variant příběhu, ty jsou také komparovány mezi sebou, a dále se kapitola snaží o rozbor jednotlivých symbolů obsažených v pohádce a o jejich interpretaci. Další kapitola teoretické části práce se věnuje pohádkám obecně, zejména pak jejich významu v životě člověka, potažmo dítěte. Samozřejmě teoretická část práce také ukotvuje důležité pojmy týkající se arteterapie, kterou představuje jako disciplínu specifickým způsobem pracující s výtvarným projevem člověka; a zabývá se specifiky dospívání zejména z pohledu vývojové psychologie a z pohledu současné pediatrie. Ve své poslední části práce také navrhuje možnosti, jak různá dětská ztvárnění pohádky O Šípkové Růžence pedagogicky využít při reálné práci se žáky ZŠ.
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let)
Daňová Jurčová, Ivana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
DAŇOVÁ JURČOVÁ, I. Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let). Praha, 2011. 125 s. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra psychologie. Vedoucí práce: E. Bidlová Práce se zabývá Testem pohádek a jeho uplatněním v České republice. Teoretická část uvádí charakteristiku dětí v předškolním, raném a středním školním věku. Zpracovává význam pohádek pro děti a zaměřuje se na pohádky, které využívá test pohádek. Uvádí do problematiky dětské diagnostiky a podrobněji seznamuje s Testem pohádek. Empirická část se zabývá praktickým užitím Testu pohádek v České republice. Test byl použit u 60 chlapců ve věku 6-12 let z hlavního města. Získaná data byla porovnávána u 6-7letých dětí s jiným krajem a u dětí 8-12 letých s testem CPQ a Dotazníkem stylů výchovy s využitím korelační analýzy. Získaná data ukazují, že Test pohádek je i v České republice dobrým diagnostickým nástrojem s širokým uplatněním. Snad bude brzy standardizován i pro Českou republiku. KLÍČOVÁ SLOVA: předškolní věk, školní věk, pohádky, interpretace pohádek, psychodiagnostika, Test pohádek.
Analýza ruského symbolismu ve výtvarném umění prostřednictvím pohádek v 70. - 90. letech 19. století
Polichshuk, Stanislav ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Mystické příběhy přitahovaly lidi odedávna. Zvláštní pozornost si zaslouží ruské pohádky plné mystiky a ruských symbolů. Tato díla významně přispěla k formování ruského symbolismu jako stylového projevu. Předložená práce zkoumá vztah mezi ruskými pohádkami a vznikem samostatného uměleckého stylu v malířství na konci 19. století - ruského symbolismu prostřednictvím umělců Viktora Vasněcova, Michaila Vrubela a Viktora Borisova-Musatova. Součástí práce je kapitola o historické, politické a společenské situaci v Rusku v 70.-90. letech 19. století, která měla vliv na umělce a vznik slohu. Jak se projevily prvky symbolismu v ruském umění? Kdo přesně z avantgardních umělců byl ovlivněn symbolismem? Odpovědi na tyto a další otázky budu hledat v předložené bakalářské práci.
Anne Sexton a její transformace pohádek
Sázavská, Markéta ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá životem a dílem americké básnířky Anne Sextonové. Pozornost je zaměřena především na autorskou sbírku Transformations, jež obsahuje básně převypravující pohádkové příběhy původem od německých sběratelů pohádek bratří Grimmů. První část práce se zabývá teoretickými přístupy psychobiografie a psychologie umělecké literatury, jež při psaní práce využívám. Obsahem teoretické části práce je taktéž biografie Anne Sextonové a stručné shrnutí jejího celoživotního díla se specifickým zaměřením na sbírku Transformations. Samostatná kapitola je taktéž věnována konfesní poezii, jakožto literárnímu směru, do něhož se tvorba Anne Sextonové zařazuje. Praktická část práce je tvořena vlastním rozborem a interpretací vybraných básní ze sbírky Transformations, a to básně The Golden Key a Briar Rose. Práce se dále zabývá vztahem Anne Sextonové se svým otcem a závěrečná kapitola je věnována zamyšlení nad feministickým laděním díla této básnířky.
Pohádky o sebeurčení
Sachrová, Tereza ; Babáková, Bernardeta (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci představuji pohádkové příběhy s názvem Příběhy od Beztrud ve formě autorské knihy. Jedná se o 12 příběhů, ve kterých vystupuje dvojice Lutynka a Hynek žijící na opuštěné úzkokolejce blízko vlakového nádraží v místě zvaném Beztrudy. Zde žijí s osmnácti člennou smečkou psů, s kočkou bez jedné packy Prlenkou, napůl psem napůl liškou Bařinkou a ochočeným hýlem. Se svými přáteli čelí jak všedním problémům (obstarávání jídla, měnící se roční období, rozrůstající se smečka psů, stáčení medu, cesta na ples aj.), tak i traumatům, společenským abnormalitám, problémům s nadvládou mocných nebo absenci stabilního zázemí pro život. Prostředí příběhů - Beztrudy jsou parafráze na Beskydy, kterými je prostředí příběhů inspirované. Cílem práce bylo vytvořit ekofeministický text podobný pohádkovým sériím, jež by tematizoval nehierarchické mezilidské vztahy, vztah k přírodě nebo vyrovnávání se s opouštěním. V textové části práce se zabývám i rolí dialektu ve společnosti nebo při práci s jazykem. Dále zde tematizuji věčný boj za zachování integrity krajiny i roli tohoto tématu v pohádkové produkci.
Využití pohádek při prevenci šikany v mateřských školách
Bürgerová, Nikola ; Koželuhová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Cílem práce je navrhnout tematický celek vycházející ohádky zaměřený na prevenci šikany v předškolním věku. V teoretické části bude objasně šikana, její formy a možnosti její prevence s důrazem na předškolní věk. Dále bude objasněn význam pohádek v předškolním vzdělávání a možnosti práce s příběhem. praktické části bude navržen, realizován a reflektován tematický celek zaměřený na předcházení šikaně a rozvoj empatie u dětí předškolního věku. Bude využito designu akčního výzkumu, přičemž hlavní výzkumnou metodou bude polostrukturované pozorování s využitím pozorovacího archu, rozhovory s dětmi a učitelkami KLÍČOVÁ SLOVA šikana pohádky ateřská škola, předškolní vzdělávání
Humour in the Fairy Tales of Oscar Wilde
SLABÁ, Anna
Bakalářská práce se věnuje využití humoru v pohádkách Oscara Wildea, který je v souvislosti s těmito texty většinou opomíjen. Teoretická část práce vycházející ze sekundárních zdrojů představí autora a jeho tvorbu v kontextu žánru (autorské) pohádky a soudobé literární tvorby. Popíše typy humoru a komiky se zřetelem k jejich využití v dětské literatuře a také jejich uplatnění v díle Oscara Wildea. Praktická část se zaměří na Wildeovu pohádkovou tvorbu, kde lokalizuje a popíše použité prvky humoru a komiky a provede analýzu vybraných ukázek textů.
Výtvarné zpracování pohádky Perníková chaloupka u dětí v předškolním věku
BLAŠKOVÁ, Ivana
Bakalářská práce se zabývá výtvarným zpracováním pohádky Perníková chaloupka dětmi v předškolním věku. Je členěna na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První kapitola přibližuje předškolní věk, především prostřednictvím různých vývojových pojetí, dotýká se také tématu rodiny. Druhá kapitola je věnována výtvarnému projevu dětí a etapám jeho vývoje. Poslední kapitola se zaměřuje na téma pohádek, dále na různé verze pohádky O perníkové chaloupce a jejich psychologickým aspektům. Praktická část hledá ve výtvarných zpracováních pohádky společné prvky, typické ztvárnění této pohádky předškolními dětmi. Dále se zaměřuje na část příběhu, kterou si děti volí a hledá případnou souvislost mezi symbolickými významy pohádky a osobní, sourozeneckou, rodinnou či další problematikou. Vzhledem k malému a nereprezentativnímu vzorku participantů nelze výsledky této práce zobecňovat, avšak závěry mohou být námětem pro další studie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.